25 هزار تومان تخفیف

F1401

برای سفارشات بالای 100 هزار تومان

برای محصولات بیشتر کلیک کنید.
هیچ محصولی پیدا نشد.

12 روش حفظ سلامت و استحکام ناخن ها

5 ماه پیش

جوان ماندن و زیبا بودن برای هر انسانی می‌تواند مهم، هیجان انگیز و حائز اهمیت باشد، جوان نگه داشتن جسم و روح انسان یک مسئله جدی است، بسیاری از افراد تنها سعی دارند تا صورتخود را جوان و زیبا نشان دهند و از سلامت و زیبایی دست ها و ناخن های خود غافل میشوند.در صورتی که دست ها و ناخن ها نشان دهنده سبک زندگی و کلاس ما است و بیشتر از تمام قسمتهای بدن در معرض دیده شدن است.جنس و ظاهر ناخن‌ها می‌تواند نشان دهنده‌ی سلامت یا بیماری باشد. باید بدانیم استفاده‌ی بیش از حد از محصولات خاص، تغذیه‌ی نامناسب و سبک نادرست زندگی به طور مستقیم بر سلامت و تقویت ناخن تأثیر گذار است.ناخن های ضعیف و شکننده نشان دهنده مشکلاتی در کبد یا کلیه است.در ادامه به بررسی روشهای حفظ سلامت و زیبایی ناخن ها می پردازیم:

جنس ناخن از چیست؟ و نشانه های ناخن سالم کدامند؟

ناخن‌های ما درواقع از لایه‌ای از پروتئین به نام کراتین تشکیل شده‌اند. ناخن‌های سالم دارای سطحی صاف هستند و پستی‌وبلندی ندارند. رنگ ناخن‌ها باید یک دست باشد و روی آن‌ها لکه ‌های سفید یا زرد دیده نشود. گاهی براثر ضربه رنگ ناخن‌هایمان تغییر می‌کند یا دچار شکستگی می‌شوند اما این عارضه‌ها موقتی هستند و با بلند شدن ناخن‌ها رفع می‌شوند.پروتئین های تشکیل دهنده مو و ناخن یکسان هستند و به همان اندازه که مو به مراقبت نیاز دارد ، ناخن نیز به مراقبت نیاز دارد.

تاثیر تغذیه سالم بر حفظ سلامت ناخن ها

بدن ما تحت تأثیر غذایی که می‌خوریم قرار دارد و مواد غذایی می‌توانند تأثیرات زیادی بر بافت‌های بدن ازجمله پوست، ناخن‌ها و موهایمان داشته باشند. رژیم غذایی مناسبی که سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی باشد می‌تواند باعث سلامت ناخن‌ها شود.علاوه بر رژیم غذایی مناسب که ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز ناخن ها را تامین کند ، نوشیدن آب کافی از اهمیت بسیاری برخوردار است.آب می‌تواند تمام بدنتان را آب‌رسانی کرده و بافت‌ها را تازه نگه دارد. اگر در روز به اندازه‌ی مناسب آب ننوشید، ناخن‌هایتان شکننده و سست خواهند شد.در ادامه به بررسی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای سلامت ناخن ها میپردازیم:

تاثیر تغذیه سالم بر سلامت ناخن ها

تاثیر بیوتین بر سلامت ناخن ها:

بیوتین یکی از ویتامین‌های گروه ب است که به عنوان ویتامین B7، کوآنزیم R و ویتامین H شناخته می شود.این ویتامین رشد سلول‌های سالم را تقویت می‌کند و در متابولیسم اسیدهای آمینه‌ی سازنده‌ی پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن ضروری هستند کمک می‌کند.بیوتین بیشتر در گوشت اندام‌ها مانند کبد متمرکز است، اما در زرده ی تخم مرغ، لبنیات، مخمرها، ماهی سالمون، آووکادو، سیب زمینی شیرین، آجیل، دانه‌ها و حتی گل کلم نیز وجود دارد.

تاثیر آهن بر سلامت ناخن ها:

آهن مرکز گلبول های قرمز است که اکسیژن را به اعضا و سلول‌های بدن از جمله ناخن‌های شما منتقل می کند.کمبود آهن در بدن میتواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد. کمبود آهن از رایجترین کمبودهای تغذیهای در زنان میباشد. به ویژه در زنانی که دوره قاعدگی در آنها طولانی و شدید میباشد یا در زنان باردار و زنانی که تازه زایمان نمودهاند، این کمبود شدیدتر میباشد. همچنین افراد گیاهخوار و افراد دونده که مسافتهای طولانی را میدوند بیشتر در معرض کمبود آهن قرار دارند. برای جلوگیری از کمبود آهن میتوان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

تاثیر فلز روی و زینک بر سلامت ناخن ها:

زینک یا روی کی از اصلی‌ترین مواد معدنی است که بعد از آهن بیشترین مقدار را در بدنمان به خودش اختصاص داده است. زینک علاوه‌بر تقویت سیستم ایمنی بدن یک ماده معدنی مهم برای سلامت مو، پوست و ناخن است.ناخن‌ها از نوعی سلول ساخته شده‌اند که به سرعت رشد می‌کند و تقسیم می‌شود. برای انجام فرآیند تکثیر و رشد سالم ناخن ها مصرف زینک ضروری است.مصرف ناکافی روی می‌تواند به تخریب سطح ناخن کمک کند و باعث ایجاد لکه‌های سفید روی آن‌ها شود .پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، مرغ، ماهی و تخم مرغ منبع غنی از روی هستند. سویا، نخود، لوبیای سیاه، آجیل (مانند بادام و بادام زمینی) و دانه‌ها هم به مقدار کافی روی دارند.

تاثیر تغذیه سالم بر سلامت ناخن ها

تاثیر ویتامین های گروه B بر سلامت ناخن ها:

ویتامین B12 در جذب آهن و همچنین رشد گلبول های قرمز نقش دارد. آهن و B12 هر دو برای محکم و سالم نگه داشتن ناخن ها ضروری هستند. همچنین وجود فولات یا ویتامین B9 با کمک به شکل گیری گلبول های قرمز و رشد سلول های جدید برای رشد و سلامت ناخن‌ها مهم است.فولات را می‌توان در سبزیجات سبز تیره، مرکبات، لوبیا، نخود فرنگی، عدس ، آجیل ، دانه ها و آووکادو یافت. اگرچه در سایر غذاها و نوشیدنی ها نیز مقداری از آن وجود دارد اما بیش از هر چیزدر منابع پروتئین حیوانی مانند: گوشت قرمز، گوشت پرندگان، انواع ماهی، تخم مرغ و لبنیات یافت می شود.

تاثیر پروتئین بر سلامت ناخن ها:

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته میشوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخنها کم میشود. رژیم غذایی نامناسب و عاری از پروتئین سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن میشود. تغییر شکل ناخنها نیز میتواند در اثر کمبود پروتئین در بدن باشد. پروتئین به مقدار فراوان در بسیاری از مواد غذایی به ویژه در مواد غذایی گوشتی وجود دارد و اگر رژیم غذایی روزانه ما حاوی مواد گوشتی باشد، پروتئین بدن تأمین شده و نیازی به مصرف پروتئین اضافی نمیباشد.

تاثیر منیزیم بر سلامت ناخن ها:

منیزیم نوعی ماده ی معدنی است که در بیش از 300 واکنش در بدن شما دخیل است، از جمله سنتز پروتئین که برای رشد و تقویت ناخن لازم است. پشته‌های عمودی در ناخن‌های شما ممکن است نشانه‌ی کمبود منیزیم باشد.غلات کامل، به طور خاص گندم کامل، منبع غنی منیزیم اند. منابع خوبی برای این عنصر در سبزیجات با برگ سبز تیره و همچنین کینوآ، بادام، بادام هندی، بادام زمینی، لوبیای ادمام و لوبیای سیاه نیز موجود است.

تاثیر ویتامین A  بر سلامت ناخن ها:

 ویتامین A برای سلامت دندان‌ها، قشر مخاطی و پوست ضروری است. کمبود این ویتامین که به علت ایجاد مشکلاتی در جذب پروتئین، رشد ناخن‌ها را نیز کند می‌کند، ممکن است سبب خشکی و شکنندگی ناخن‌ها یا بروز ناخنک شود. خوردن سبزیجات سبزرنگ یا میوه‌های زرد و نارنجی روشی طبیعی برای دریافت ویتامین A است.

تاثیر ویتامین C بر سلامت ناخن ها:

ویتامین C برای افزایش سلامت عمومی و استحکام بخشی به ناخن‌های سست و بدشکل بسیار موثر است.کمبود ویتامین C ممکن است باعث نازک شدن و شکنندگی ناخن‌ها و منجر به ناخنک ‌شود. ویتامین C برای تولید کلاژن بسیار ضروری است، پروتئینی که به بسیاری از بافت‌ها شکل، استحکام و یکپارچگی می‌بخشد و پایه‌ی اصلی ناخن‌ها، مو و دندان است.کمبود ویتامین C می تواند منجر به شکننده شدن ناخن‌ها و همچنین کند شدن رشد ناخن ها شود. در حالی که به نظر می رسد تنها میوه هایی مانند: پرتقال، توت فرنگی و کیوی بهترین منابع ویتامین C می باشند، اما فلفل دلمه ای، سبزیجات سبز و گوجه فرنگی نیز به مقدار زیادی حاوی این ماده ی مغذی اند.

خراشیدن لاک ناخن ها بدترین کاری است که می توانید با آنها انجام دهید. این کار باعث می شود سطح ناخن خشن و لکه دار شود. همچنین لایه بالایی ناخن ها را از بین می برد.همیشه لاک پاکن های فاقد استون را انتخاب کنید. استون روی ناخن ها و پوست سخت شده و بسیار آسیب پذیر می شوند این ناخن ها را خشک و باعث می شود آنها بشکنند.

روشهای ضروری مراقبت از ناخن ها

همه دوست دارند ناخن‌های زیبا و مرتبی داشته باشند به‌ویژه داشتن ناخن‌های بلند و یکدست همیشه برای خانم‌ها مسئله مهمی بوده، اما حفظ ناخن‌های بلند هیچ‌گاه کار آسانی نبوده است.خانم هایی که در منزل به کارهای روزمره خانه داری میپردازند ، هر لحظه با دستها و ناخن ها ی خود کار میکنند ، ظرف شستن ، سبزی پاک کردن  و یا تمیز کردن منزل ، همه این کارها میتواند به ناخن ها و دستهای شما آسیب برساند اگر مراقبت نکنید ، برای مراقبت از دستها و ناخنهایتان در هنگام انجام کارهای منزل حتما از دستکش استفاده کنید و بعد از شستن دستها یتان ، زود آنها را خشک کنید.در ادامه مطلب در مورد روشهای ساده مراقبت از ناخنهایتان در منزل صحبت میکنیم:

روشهای مراقبت از ناخن

پوشیدن دستکش:

 بسیاری از مواد شوینده صنعتی حاوی مواد شیمیایی هستند که در صورت تماس با ناخن ها به آن ها آسیب وارد می ‎کنند. برای جلوگیری از رسیدن هرگونه آسیب به ناخن هایتان بهتر است هنگام انجام کارهای منزل دستکش دست خود کنید و همچنین باید دقت کنید که بعد از اتمام کار لازم است تا دستکش های خود را شسته و در آفتاب آویزان کنید تا به طور کامل ضدعفونی شوند .

ممانعت از جویدن و کندن ناخن:

جویدن ناخن‌ها و کندن پوست اطراف ناخن. پوست اطراف ناخن‌ها نقش بسیار مهمی در جلوگیری از عفونت دارد. این پوست قسمت پایه‌ی ناخن را پوشش می‌دهد و اجازه‌ی ورود باکتری‌ها را به این بخش نمی‌دهد. بنابراین کندن ناخن‌ها و پوست اطراف آن‌ها علاوه بر اینکه شکل ظاهری ناخن را زشت می‌کند، به باکتری و قارچ‌ها اجازه می‌دهد وارد سطح زیرین ناخن شده و عفونت ایجاد کنند.

استفاده از سوهان مناسب:

سوهان‌های زبر قدیمی دشمن اصلی ناخن هستند. این سوهان‌ها باعث ایجاد شکاف‌ها و ترک‌های کوچکی در ناخن می‌شوند و همین شکاف‌ها هستند که به مرور باعث شکستن ناخن می‌شوند. کارشناسان آرایشی توصیه می‌کنند از سوهان‌های نرم استفاده کنید و هنگام سوهان کشیدن، آن را به‌صورت رفت و برگشتی روی ناخن نکشید، بلکه باید خیلی آرام و با طمانینه آن هم در یک جهت سوهان کشید تا کمترین احتمال شکستگی ناخن به‌وجود بیاید.

استفاده از روغن و سرم تقویتی ناخن:

روغن ها و سرم های تقویت کننده ناخن حاوی کمپلکس مواد تقویت کننده، مرطوب کننده و استحکام بخش بوده که سبب تقویت ناخن و افزایش انعطاف پذیری و استحکام آن شده و همچنین با مرطوب نمودن کوتیکول اطراف آن سبب حفظ زیبایی، شفافیت و براقیت ناخن ها می گردد.روغن نارگیل می‌تواند ناخن‌هایتان را تغذیه و مرطوب کند و در حفظ سلامت کوتیکول­های ناخن مؤثر باشد. چند قطره روغن نارگیل برداشته و ناخن‌هایتان را با آن ماساژ دهید تا جذب شود. با انجام این کار ناخن‌هایتان بهبود یافته و محکم می‌شوند.

سخن پایانی:

نحوه سوهان کشیدن ناخن تاثیر زیادی بر روی سلامت آن دارد. ابتدا با ناخن‌گیر ناخن‌هایتان را کوتاه کنید و بعد با یک سوهان نرم کوسنی (به جای سوهان فلزی) آن‌ها را سوهان بکشید. برای داشتن ناخن‌های سالم همواره به یک جهت سوهان بکشید، چرا که عقب و جلو کردن سوهان روی ناخن می‌تواند لبه‌های آن را ضعیف کند و باعث شکستگی و افتادگی ناخن شود. نکته دیگر این است که همواره یک سوهان همراه خود داشته باشید. خصوصا اگر فردی باشید که کارتان استهلاک دارد. اگر همراه خود سوهان داشته باشید، می‌توانید هرگونه لبه‌ی نامتوازن را صاف کنید.برای داشتن ناخن های صاف و یکدست همیشه از آنها مراقبت کنید.

دسته بندی محصولات